قالب وکیوم فرمینگ و ترموفورمینگ

قالب وکیوم فرمینگ و ترموفورمینگ

تعداد بیشماری از قطعاتی که جنس پلاستیک دارند به روش ترموفورمینگ یا به عبارتی شکل دهی حرارتی ساخته می شوند. برای مثال ظرف های یک بار مصرف، طلق های بسته بندی محصولات، داشبورد خودرو و … همگی توسط این روش که یکی از روش های متداول و رایج شکل دهی پلاستیک می باشند ساخته می شوند.

به طور کلی در این روش، ابتدا ورق های پلاستیکی که ماده اولیه آن به روش اکستروژن تولید می شوند را به اندازه ای حرارت می دهند که کاملا نرم و انعطاف پذیر شوند بعد از این مرحله، ورق ها را روی قالب مورد نظر می گذارند و توسط یکی از روش ها از جمله اعمال فشار هوا، ایجاد خلاء و یا به صورت مکانیکی به درون قالب می کشند تا اینکه شکل قالب را به خود بگیرد.

فرآیند ترموفورمینگ در دو مرحله گرمادهی و شکل دهی صورت می پذیرد.

الف) گرمادهی

اولین مرحله گرمادهی است که در این مرحله ورق های پلاستیکی را بوسیله المنت های حرارتی از یک یا هر دو طرف که فاصله مشخص و تعریف شده ای از ورق پلاستیکی دارند قرار می دهند تا اینکه ورق ها نرم شوند. لازم به توضیح است که میزان حرارتی که به ورق های پلاستیکی گرما نرم ( ترموپلاست) می دهند با توجه به جنس پلیمر و ضخامت ورق ها متغیر می باشد.

ب) شکل دهی

دومین مرحله از فرآیند ترموفورمینگ، شکل دهی است که از سه روش استفاده به عمل می آید که در ذیل به شرح آن می پردازیم.

وکیوم فرمینگ یا شکل دهی با خلاء (VACUUM FORMING)

1-ورق پلاستیکی را حرارت می دهند تا نرم و منعطف شود.

2-ورق های پلاستیکی انعطاف پذیر را روی قالب حفره دار می گذارند.

3-خلاء که دراین مرحله ایجاد می شود باعث می شود ورق پلاستیکی به درون قالب کشیده شود.

4-از آنجایی که قالب سرد است در اثر تماس ورق پلاستیکی با سطح قالب سخت می شود که در نهایت قطعه را از قالب جدا می کنیم و قسمت های اضافی آن را می بریم.

شکل دهی با فشار هوا (PRESSURE FORMING)

روش ترموفرمینگ با فشار هوا جهت قالب گیری در دو مرحله انجام می شود که در ذیل به شرح آن می پردازیم.

در مرحله اول، ابتدا می بایستی ورق پلاستیکی که از قبل گرم شده را روی حفره های قالب بگذاریم در مرحله دوم، اعمال نیرو توسط فشار هوا از سمت بالا روی ورق قالب می باشد در این حالت ورق به درون حفره قالب کشیده می شود و لازم به توضیح است که برای بیرون راندن هوایی که در بین ورق و قالب به دام افتاده است منافذی در قالب باید تعبیه شود.

ترموفرمینگ مکانیکی (MECHANICAL THERMOFORMING)

روش کار در ترموفرمینگ مکانیکی به این صورت است که ورق پلاستیکی گرمانرم را روی قسمت منفی قالب ( CAVITY) قرار می دهیم بعد قسمت مثبت قالب (CORE) را روی این ورق پلاستیکی می گذاریم به عبارتی ورق پلاستیکی در بین قسمت CORE  و CAVITY قالب قرار می گیرد در نهایت به صورت مکانیکی و با نیروی مستقیم قسمت CORE  قالب را بر روی ورق پلاستیکی فشار داده و ورق به درون حفره های قالب CAVITY  کشیده می شود.

برجسته ترین مزیت این روش، دقت ابعادی بهتر محصول و دقیق تر بودن جزئیات هندسی آن در هر دو طرف قطعه نسبت به روش های قبلی می باشد.

تنها مشکلی که این روش دارد، نیاز بودن به هر دو قسمت CORE  و CAVITY قالب است که در نتیجه موجب بالا بودن هزینه تولید آن می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *