قالب فرمان ماهک - قالب ریخته گری دقیق

مفاهیم اولیه طراحی قالب – قالب سازی پرس

مفاهیم اولیه طراحی قالب – قالب سازی پرس

قالب سازی

ساخت قطعات مختلف از ورق های فلزی در دستگاه های پرس در مقایسه با دیگر فرآیندهای ساخت , جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است .

در جهان امروز ساخت قطعات فلزی از ورق ها , جایگزین بسیاری از روش های قدیمی و نسبتاً گران شده است . دلیل واضح آن مقرون به صرفه بودن این روش در مقایسه با روش های دیگر تولید است . تولید انبوه , کنترل پارامترهای فنی , دقت ابعادی و تولید قطعات پیچیده از مزیت های استفاده از قالب ها و ماشین های پرس است .

درروش قدیمی تولید , از ورق های خاصی استفاده می شد , اما امروزه اغلب قطعات با روکش های فلزی و پلاستیکی ساخته می شوند مانند تولید و ساخت قاب عکس , لوستر , درب و پنجره , دیوارهای پیش ساخته و ظروف آشپزخانه که همه روش های ساخت این قطعات امروزه کاربردی تر و کم هزینه تر شده اند .

ورق فلزی نیز می تواند امروزه مورد استفاده قرار بگیرد . گرچه این روش در زمان گذشته برای ساخت دکوراسیون ها و نماها مورد استفاده قرار می گرفت . امروزه روش های ساخت پیچیده و با نیاز به مهارت بالا به جای کار دست ساز استفاده می شود . از مواردی که می توان با این روش ساخت نام برد , ساخت لوله های فلزی است که روش فورمینگ مقرون به صرفه بوده اما در مقایسه با روش جدید جایگاه کمی در صنعت دارد . روش استامپینگ از روش های مدرن است و محصولات متنوعی با این روش تولید می شود .

در روش های جدید ابداعات به سمتی پیش رفته است که کاهش در هزینه ساخت و بهبود در وضعیت تولید مقدور باشد .

قالب شکل زیر یک ابزار ایده آل برای تولید انبوه است که دارای ظاهر , کیفیت و دقت ابعادی در محصول است .

قالب تولید انبوه

قالب تولید انبوه

این قالب قادر به برش فلز , خم کردن آن و نفوذ به عمق برش فلز است که پیچش ( حلقه زنی ) و به پایان رساندن مرحله برش را دارا می باشد .

طراحی و تولید با روش ویلدست نیز از این مفاهیم پیروی می کند . شکل 4-1 نمونه تولید شده از این قالب می باشد . با روش های مختلف ساخت می توان قطعاتی مانند سیم لخت کن , نوار و بلوک را با تمام اجزاء آن تولید و مونتاژ کرد . محصولات باید قابلیت فنی و زیبایی داشته باشند.

آگاهی از تمام این موارد باعث بهبود ظاهر محصول می شود , ولی هزینه های تولید را بالا خواهد برد .

محصولات تولید شده می تواند قطعات بسیار بزرگ , پیچیده و با کیفیت بالا باشد . اشتباهات فنی به راحتی قابل بخشش نیست و یک روش تولید فقط به همان شیوه قابل استفاده است .
اغلب اوقات قطعات تولید شده را می توان با روش های مختلف تولید کرد که این مساله به ماده خام استفاده شده بستگی دارد .

هنگام طراحی برای روش تولید یک محصول جنبه های متعددی برای ارزیابی وجود دارد که مهمترین فاکتور, دانه بندی جنس ماده خام است .

قطعات تولید شده با روش مکانیکی

قطعات تولید شده با روش مکانیکی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *