قالب ریژه

ریخته گری گریز از مرکز

در روش ریخته گری گریز از مرکز، تولید قطعات ریختگی در قالبهای دوار صورت می پذیرد و به دلیل آنکه انجماد آن با اعمال نیروی گریز از مرکز انجام می شود در نهایت این امر موجب بوجود آمدن قطعه ها متراکمتر و دانه های ریز می شود.

قطعاتی را بوسیله روش ریخته گری گریز از مرکز می توان تولید نمود که از ویژگی های ذیل برخوردار باشند

1- قطعاتی که متقارن باشند

2- محور میانی قطعات با محور دورانی ماشین ریخته گری از نوع گریز از مرکز یکی باشد به عنوان نمونه می توان به لوله ها، حلقه ها، بوشها و … اشاره نمود.

مزیت استفاده از روش ریخته گری گریز از مرکز

با استفاده از این روش می توان محفظه خالی قطعات و همچنین ضخامت دیواره ها را بدون اینکه از ماهیچه ها استفتده کنیم و تنها با اعمال کردن نیروی گریز از مرکز ایجاد نمود.

روشهای ریخته گری گریز از مرکز

به طور کلی فرآیند ریخته گری گریز از مرکز به دو روش تقسیم می شوند که در ذیل به شرح آن می پردازیم.

w18

الف) ریخته گری گریز از مرکز با محور افقی

اصولا برای ساختن لوله های دراز از روش ریخته گری گریز از مرکز که محور آن از نوع افقی است و یا از ماشینهای دوار استفاده می کنند.

نکته: اغلب اوقات، ریخته گری با شیب بسیار کمی انجام می شود. همانطور که می دانیم قالبهای ریخته گری از نوع قالبهای فلزی هستند که با استفاده از آب خنک می شوند و ضمنا دارای حرکات افقی و خطی هستند که با استفاده از مواد دیرگداز پوشش خارجی داده می شوند و پیش از ریختن مذاب باید قالبها را تا دمای تقریبی 250 درجه سانتی گراد گرم کرد.

ب) ریخته گری گریز از مرکز با محور قائم

این نوع روش از متداول ترین روشهای ریخته گری گریز از مرکز بوده که در آن محور دوران به صورت قائم هست. روی میز ماشین می توان قالبهای فلزی افقی یا عمودی چند تکه، ماهیچه ماسه ای یک بار مصرف یا قالبهای سرامیکی یک تکه و یک بار مصرف جهت تولید قطعات ظریف و دقیق نصب نمود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *